استارت ماشین چیست؟
استارت ماشین و نحوه کارکرد آن چیست, یکی از بخش های وابسته و متصل به موتور است که نیرو الکتریکی را به نیروی مکانیکی تبدیل میکند. این سیستم متشکل از اجزای مختلفی است که در نهایت سبب روشن شدن خودرو میشود.
چیزی درباره هندل که به جای استارت استفاده میشده است شنیده اید؟ قطعا شما هم قسمت هایی از فیلم قدیمی و محبوب چارلی چاپلین را دیده اید که از هندل هایی به عنوان اهرم استفاده میکردند تا بتوانند خودرو را روشن و در نهایت سبب حرکت آن شوند.
در حقیقت، خودرو های قدیمی از چنین سیستمی برای وارد کردن نیرو وارده دست به موتور که سبب روشن شدن آن میشد برخوردار بود. علاوه بر آن، خودرو هایی هم در این بین وجود داشت که با هل دادن نیروی مورد نیاز را به موتور وارد میکرد تا به کار افتد. استارت ماشین و نحوه کارکرد آن چیست
چند دهه بعد از چنین سیستم هایی برای روشن کردن خودرو، سیستمی به نام استارت برقی به میان آمد که کار روشن نمودن خودرو را بسیار راحت تر کرد.
این سیستم های برقی در واقع همان کار اهرم و هندل های قدیمی را به صورت مکانیزه انجام میدهد و بدین ترتیب، شما تنها با حرکت سوئیچ سبب به کار افتادن موتور اتومبیل میشوید.
اساس کار استارت چیست؟
وجود میدان های همنام مغناطیسی می باشد. در واقع استارت از دو آهنربا الکتریکی تشکیل شده است که قدرت استارت بستگی به نیروی آهنربا دارد.
طرز کار استارت خودرو چگونه است؟
استارت ماشین با تبدیل نیروی برق به انرژی مکانیکی، انرژی تبدیل شده را به میل لنگ یا محور موتور انتقال می دهد. در نتیجه حرکت میل لنگ، سیکل احتراق پیشرانه صورت گرفته و موتور ماشین روشن می شود.
به منظور تکمیل شدن سیکل احتراق و متعاقب آن، روشن شدن موتور خودرو، به ویژه در خودروهای امروزی، می بایست دور موتور به 100 دور در دقیقه برسد.
پس از این فرآیند پیشرانه به صورت خودکار فعالیت خود را ادامه می دهد. به عبارت ساده تر، با چرخاندن سوئیچ خودرو، انرژی الکتریکی تولید شده به وسیله باتری به قسمت استارت منتقل شده و در نتیجه آن، شاهد روشن شدن خودرو خواهیم بود.
اگرچه پروسه استارت خوردن موتورهای الکتریکی ساده و راحت به نظر می رسد، اما بروز هرگونه اختلال و ایراد در سیستم استارت، روشن نشدن پیشرانه و عدم حرکت خودرو را به دنبال دارد.
به طور معمول، موقعیت قرارگیری و نصب استارت ماشین در پشت پیشرانه خودرو واقع شده است.
معرفی بخشهای اصلی استارت خودرو
استارتهای رایج و معمول از دو قسمت اصلی تشکیل شده است؛
-اتوماتیک استارت
-موتور استارت
استارت اتوماتیک خودرو
همان استوانه کوچکتری است که روی استوانه بزرگتر که همان موتور استارت محسوب میشود قرار گرفته.
برق باتری به بخش اتوماتیک منتقل میشود و در حقیقت اتوماتیک استارت، محل اتصال و رابط برق مستقیم باتری و موتور استارت است.
کار دوم بخش اتوماتیک هم این است که دنده استارت را هنگام استارت زدن به جلو میبرد تا با فلایول (همان چرخ طیار یا لنگر که روی میللنگ است) درگیر کند و آن را به چرخش درآورد.
استارت برای عمل کردن برق بسیار زیادی از باتری میکشد یا مصرف میکند که حدود ۵۰ تا ۱۵۰ آمپر است.
جریان ضعیف باتری باید از یک رله یا کنتاکتور عبور کند و تبدیل به یک جریان بالا شود تا بتواند مورد استفاده موتور استارت قرار گیرد.
این اتفاق در بخش اتوماتیک استارت میافتد. همزمان با این اتفاق، در اتوماتیک استارت یک اهرم دوشاخه وجود دارد که این اهرم، دنده استارت را به جلو هل میدهد تا با فلایول درگیر شود.
اتوماتیک استارت بین باتری و موتور استارت قرار دارد و در حقیقت با کنتاکتور که در بخش اتوماتیک استارت قرار دارد، برق میان باتری و موتور استارت وصل یا قطع میشود.
اجزای موتور استارت چیست؟
- پوسته اصلی
- بالشتک
- پیچ اتصال بالشتک به پوسته
- زغال
- فنر و پایه نگهدارنده زغال
- جازغالی پلاستیکی
- آرمیچر
- کلکتور آرمیچر
- سیم پیچهای آرمیچر
- هسته آرمیچر
- شافت آرمیچر
- دنده استارت
- کلاچ
پوسته اصلی موتور استارت یک استوانه فولادی است که سایر قطعات موتور در داخل آن جای گرفته است.
اگر بخواهیم بهصورت کلی به موتور استارت نگاه کنیم، باید بگوییم که موتور استارت از ۴ بالشتک و آرمیچر ساخته شده است.
بالشتکها با تعدادی پیچ به پوسته اصلی موتور استارت وصل شده است. هر بالشتک خود از یک هسته آهنی یا کفشک و سیم پیچی دور این هسته تشکیل شده است.
با وجود این سیم پیچی، در واقع بالشتک وظیفه ایجاد یک میدان مغناطیسی را دارد؛ یعنی بالشتک تبدیل به یک آهنربا میشود.
و در آخر
امیدواریم که از خواندن این مقاله استفاده لازم رو برده باشید.
توصیه می کنیم که برای کسب اطلاعات بیشتر دیگر وبلاگ های ما را نیز مشاهده بفرمایید.
تماس:
اینستاگرام: emdadkilid_lavasan
آدرس دفتر مرکزی: تهران, لواسان, بلوار امام, بعداز پمپ بنزین, جنب داروخانه ۷
مدیریت: اسماعیل رودبارانی